2011年4月29日星期五

“Hingstete” vallak – dyrlegen svarer | hestepraksis.no

Spørsmål: Heihei! Jeg eier en islandshest på 26 år. Han ble i følge papirene sine kastrert i 4 års alderen. Men han viser klare tegn på at han er "hingst" for han driver og bedekker hoppa på stallen. Dette har nå pågått en stund, men vi så det først i går. Dette er et stort problem, og vi finner ingen løsning.

Stallen han står på er en utegangsstall, slik at den lille flokken på fire hester står sammen hele døgnet. Så å skille av havna er egentlig ingen løsning på problemet. Jeg vil også tro at han da eventuelt bryter seg gjennom gjerdet for å nå hoppa.

De har stått sammen i et år, og er godt kjent med hverandre. Hoppa hadde en infeksjon i vinter, noe vi nå skjønner skyldes isingens oppførsel.

Finnes det noe jeg kan gjøre? Er det noe tips til eventuelt hormonelt kosttilskudd som kan
roe han ned – eller noe annet? Etter som han er 26 år, vil jeg nødig flytte han igjen. Og det er jo bare å forflytte problemene over på en annen stall.

Svar

Oj, dette var en utfordring…

Tror ikke det finnes noe kosttilskudd for vallaker, kun for hopper. Tror det eneste jeg kan anbefale deg er å få tak i en gummiplate som henger over skjedeåpningen til hoppa han rir på, må jo festes med en slags sele eller noe…

Men er du sikker på at han ikke faktisk har testikler/testikkelvev? Det er sjelden en "ekte" vallak klarer å få penis stiv nok til faktisk å penetrere en hoppe.

Han kan jo for eksempel ha vært klapphingst og bare fått fjernet den ene av testiklene. Er han ellers hingstete av oppførsel?

hilsen Silje

Oppfølgingsspørsmål

Heisann – og tusen takk for svar!

Jeg har så å si fått bekreftet av veterinær at han er klapphingst. Han gjennomfører samleie med hoppa, men det blir jo ikke barn av det.

Men siden hun er så lita, ei shettishoppe, så blir det problematisk for det "passer" ikke – for å si det sånn.

Han er en svært dominant hest, og er vant til å være sjefen i flokken. Men da jeg diskuterte dette her med veterinær, skjønte jeg jo hvorfor han har vært så balansert. Det er jo fordi han endelig har fått utløp for sin seksuelle frustrasjon.

Så nå står jeg egentlig uten stallplass, skjønner godt at ingen ønsker å ha han på stallen. Jeg ønsker heller ikke å være egoist i denne situasjonen. Jeg kunne ha plassert ham på en stall der han hadde en paddock alene. Men dette mistrives han så sterkt med at det kan jeg ikke gjøre mot ham.

Nå står han sammen med en isingflokk – jeg fikk tilbud av naboen om å prøve. Han mener at hesten ikke kan skade hoppene hans, siden de er på hans størrelse, og de vil klare seg, eventuelt slå han vekk dersom han prøver seg.

Men sånn som det er nå, er det en eksisterende sjef i flokken der, en vallak (som nettopp er kastrert), og det endte i en kamp der den andre hesten fikk sparket ut en tann.

Men hesten min ga seg til slutt… noe som er veldig uvanlig.

Det er mye mulig den nåværende sjefen i flokken skal selges. Dersom det skjer, kan det jo hende det roer seg.

Foreløpig er det veldig usikkert hva som skjer. Hadde vært forferdelig trist om dette endte med avlivning. Men om jeg ikke har noe sted å ha han, sier det seg selv.

Svar

Hei igjen!

Atferden blir forståelig dersom han fortsatt har en testikkel i behold i bukhulen…kan godt forstå at det blir problematisk!

Forhåpentlig vil hoppene på den andre gården jage han unna, og kanskje kan det være litt greit med "oppdragelse" av vallaken. Ellers er jo kryptorkid-operasjon et alternativ, men det er klart – han er jo i eldste laget, og slikt noe er jo noe kostbart.

Lykke til!

hilsen Silje Del dette: Facebook

没有评论:

发表评论