2011年4月19日星期二

Mitt første hekleprosjekt, endelig ferdig!! « Carinas Blog

Etter å ha sett andres fine hekleprosjekter, bestemt jeg med for å prøve jeg også. Jeg har sett så mange fine tepper i oldemorsruter, og hadde lyst på et baby/vognteppe. Jeg har aldri heklet før, men bestemt meg likevel for å prøve.

Det var jo ikke bare bare å sette i gang når man aldri har gjort det. Eller det vil si jeg skjønte fort hvordan jeg skulle hekle de forskjellige maskene, garnstudio sin hekleskole er jo genial, men det er vel å lese oppskrift som er mitt problem.. Men etter mye prøveing og feiling fikk jeg det endelig til, og da var det neste irriterende hvor enkelt det faktisk er.

Planen var å hekle så jeg fikk ett teppe på ca 80 x 100 cm, men etter at jeg startet så jeg fort at DET kom til å bli ett evighetsprosjekt. I tillegg til at jeg bruker fint babyull, så hekler jeg nok ganske fast og lappene blir ikke veldig store for å si det slik. Jeg bestemt meg heller for å lage ett pynteteppe til vogn, altså ikke laget det større enn at jeg får rundt dyna i vognen. Og det viste seg at eg da måtte ha 6 x 8 lapper, altså 48 lapper totalt! Noe som også viser seg å være ett evighetsprosjekt for den utolmodige! Men likevel bede enn nærmer 100 lapper som jeg måtte hatt for å få 80 x 100.

Endelig ferdig med lappene gjenstår festing av tråder og montering. Festing av tråder må være det værste med å hekle disse rutene. Her har jeg 6 tråder på hver rute som skal festes, og 48 ruter, altså 288 tråder som skal festes!! *dåne* bare tanken gjør at man nesten gir opp..

ENDELIG! Klart for montering

Så var det montering da. Her er jeg også passe grønn.. Prøvde ut litt forskjellig, sy sammen(til høyre) hekle maskene sammen maske for maske(midten) men ende opp med å hekle sammen rutene i den ytterste tråden i hver maske, maske for maske. (til venstre)

Montering tar også umennesklig lang tid.. Og her også blir det maaange tråder som skal festes, helt nøyaktig 96!

Slik ble møsteret mellom rutene etter montering. Fremsiden.

Baksiden. Syns faktisk det ble ganske fint på "vranga" også.

Når trådene er festet gjenstår kun å hekle en avslutting på teppet, det ble noen runder med staver før jeg avsluttet med en bølgekant. Syns dette gjør at teppet ser mer ferdig ut enn om man kun hekler staver rundt. Arbeidet bla ganske bølgete på kanten etter at jeg gorde dette. Antagelig fordi jeg har heklet rutene sammen, som gjør at jeg "stiver opp" arbeidet i midten.  Ser ikke helt bra ut slik nei..

Spurte etter tips, og fikk råd fra noen flinke forumsvenner om å dampe det det med noe vått og strykejern. Utrolig stor forskjell. Her har jeg bare tatt en kjapp damping, bør nok dampe litt til og strekke, for det er fremdeles litt bredere i kantene.

Teppe sammen meg vognen vår som det er heklet til å brukes i. Syns fargene passet godt sammen fargen på vogna.

"Fun fact" totalt i dette teppet har jeg festet over 400 tråder ! Share this: Facebook

没有评论:

发表评论